Federalna Komisja Handlu Stanów Zjednoczonych złożyła do sądu swój drugi pozew przeciwko portalowi społecznościowemu Facebook. Główna amerykańska agencja antymonopolowa zarzuca gigantowi technologicznemu stosowanie nieuczciwych praktyk, mających na celu wyeliminowanie jakiejkolwiek konkurencji dla firmy Marka Zuckerberga.

Pierwszy z pozwów przygotowanych przez amerykańską agencję został odrzucony w czerwcu. Sąd w Waszyngtonie uznał wówczas, że Federalna Komisja Handlu nie dostarczyła odpowiedniego uzasadnienia. Z tego powodu pozew przeciwko Facebookowi został zgłoszony po raz drugi i został uzupełniony głównie o statystyki.

Komisja oskarża w nim firmę Zuckerberga o stosowanie praktyk monopolistycznych. Miały one polegać głównie na przejmowaniu lub niszczeniu jego konkurentów. W przypadku pierwszej z praktyk koncern miał przejąć Instagrama i WhatsAppa, uznawanych przez Federalną Komisję Handlu za innowacyjnych rywali dla najpopularniejszego obecnie portalu społecznościowego na świecie.

Autorzy pozwu zauważają, że wspomniane wyżej aplikacje zagrażały pozycji Facebooka na rynku. Koncern Zuckerbega poniósł bowiem porażkę na polu swoich własnych starań w zakresie stworzenia aplikacji mobilnych. Przejęcie lub doprowadzenie do likwidacji konkurentów miało być efektem egzystencjalnego zagrożenia dla Facebooka, dlatego postanowił on przekupywać swoich rywali.

Przejęcie konkurencji, według Federalnej Komisji Handlu, doprowadziło do pogorszenia się jakości usług internetowych. Chodzi w tym przypadku głównie o gorszą ochronę danych użytkowników portali społecznościowych, a także o wprowadzenie bardziej natrętnych reklam.

Koncern Zuckerbega odrzuca podobne tezy. Facebook twierdzi, że pozew złożony przez amerykańską agencję antymonopolistyczną nie ma uzasadnienia i nie udowadnia monopolistycznej pozycji serwisu.

Na podstawie: foxbusiness.com, money.pl.